Jointly with other organizations, the DGfA/GAAS offers several prestigious awards and fellowships. Have a look at the list below, and please do not hesitate to contact us if you have any further questions!
Next Deadline: March 1, 2025
Das 1946 gegründete Fulbright-Programm genießt hohes Ansehen. Es fördert durch akademischen und kulturellen Austausch das gegenseitige Verständnis zwischen den USA und 150 Ländern weltweit. Benannt nach US-Senator J. William Fulbright, verwirklicht das Programm dessen Vision “that education is the best means [...] by which nations can cultivate a degree of objectivity about each other’s behavior and intentions.” Dieses Ziel verfolgt seit 1952 auch die deutsch-amerikanische Fulbright-Kommission (Fulbright Germany). Mit ihrem Stipendienprogramm ermöglicht sie jährlich bis zu 700 deutschen und amerikanischen Stipendiat:innen Studien-, Forschungs-, Lehr- und Weiterbildungsaufenthalte und den persönlichen Austausch mit dem Gastland. Fulbright Germany ist Teil des internationalen Fulbright-Netzwerks.
Zielgruppe:
Mit dem American Studies Award wendet sich Fulbright Germany an jüngere deutsche Wissenschaftler:innen, die zum Zeitpunkt der Antragstellung mindestens in der Endphase ihrer Promotion stehen und einen USA-Aufenthalt zu Forschungszwecken für ein neues wissenschaftliches Projekt durchführen möchten. Mit dem Award werden sowohl bereits geleistete Forschungsarbeiten honoriert als auch das zukünftige größere Forschungsvorhaben gefördert:
- Arbeiten im Zusammenhang mit einer Habilitation
- Arbeiten, die sich auf ein Buch- oder Forschungsprojekt in der Postdoc-Phase beziehen
- Forschungsvorhaben in der Endphase der Promotion
Gefördert werden wissenschaftliche Arbeiten aus der interdisziplinären Breite der American Studies. Wir laden qualifizierte Wissenschaftler:innen zur Bewerbung ein!
Zeitrahmen des Forschungsaufenthalts:
Der Forschungsaufenthalt in den USA sollte mindestens 6 Wochen betragen. Bei aufwendigeren Forschungsarbeiten können diese auch auf zwei (möglichst mehrwöchige) USA-Aufenthalte aufgeteilt werden. Die USA-Aufenthalte sind zwischen August 2023 und Juli 2024 durchzuführen, vorausgesetzt, die (visa-freie) Einreise in die USA ist möglich und die betreffende(n) U.S.-Gasteinrichtung(en) erlauben die persönliche Durchführung der vorgesehenen Forschungsarbeiten vor Ort.
Finanzierung durch den Award:
Die Gesamtsumme des Award beträgt € 10.000,-. Davon werden € 8.000,- von Fulbright Germany und € 2.000,- von der DGfA bereitgestellt. Bei einem einmaligen USA-Forschungsaufenthalt erfolgt die Auszahlung des Preisgelds zu Beginn der Reise, bei zwei Forschungsaufenthalten werden jeweils hälftige Beträge ausgezahlt. Zur Vorfinanzierung der Reisebuchung (z.B. Flugticket, Unterkunft etc.) kann ein Teilbetrag des Awards auch als Vorschuss bereitgestellt werden. Der Award beinhaltet über das Preisgeld von € 10.000,- hinaus keine zusätzlichen Leistungen.
Formale Bewerbungsvoraussetzungen:
Die deutschen Bewerber:innen führen ihre wissenschaftliche Arbeit an einer deutschen Universität oder Hochschule durch und kehren nach Abschluss ihrer Forschungsarbeiten in den USA an diese Hochschule zurück.
Der:die Bewerber:in ist selbst für die Auswahl der amerikanischen Gastinstitution(en) (Universitäten, außeruniversitäre Forschungseinrichtungen, wissenschaftliche Archive oder vergleichbare Einrichtungen) und für die Koordination sowie Betreuung des Forschungsvorhabens vor Ort zuständig. Er:sie trifft selbständig alle Vorbereitungen für die Reise (Buchung des Fluges, Reiseversicherung, ESTA-Reiseanmeldung etc.) und ist selbst auch für die organisatorischen Modalitäten verantwortlich, wie sie beispielsweise im Zusammenhang mit einem Visum anfallen können.
Der:die Preisträger:in ist verpflichtet, innerhalb von sechs Monaten nach Abschluss des Forschungsaufenthaltes der DGfA einen inhaltlichen und finanziellen Abschlussbericht zur Verfügung zu stellen, die diesen an Fulbright Germany weiterleiten wird.
Eine vollständige Bewerbung beinhaltet:
- Lebenslauf
- Publikationsliste
- Exposé des geplanten Forschungsvorhabens in den USA
- Zeitplan des Vorhabens
- Finanzierungsplan
- Einladung der U.S.-Gastinstitution
- Zwei akademische Gutachten
Chancengleichheit, Diversität, Inklusion sowie Bildungsgerechtigkeit gehören zu den Grundprinzipien von Fulbright Germany. Die Bewerbung ist offen für alle Personen unabhängig von Geschlecht, Sexualität, Ethnizität, Religion oder Weltanschauung, ability, Alter, gesellschaftlichem Status und anderen Differenzmerkmalen.
Alle Bewerbungsunterlagen sind in englischer Sprache per E-Mail beim Vizepräsidenten der DGfA einzureichen (andrew.gross@phil.uni-goettingen.de). Einsendeschluss für die vollständige Bewerbung ist der 01. März 2025. Die Gutachten können gegebenenfalls auch per Post bis zum 15. März 2025 nachgereicht werden.
Auswahl:
Der:die Preisträger:in wird vom Vorstand der DGfA in Abstimmung mit Fulbright Germany ausgewählt.
Der American Studies Award wird anlässlich der Feierlichkeiten im Rahmen der DGfA-Jahrestagung im Mai 2024 offiziell an den oder die Preisträger:in vergeben.
Kontakt:
Für Rückfragen wenden Sie sich bitte an den Vizepräsidenten der Deutschen Gesellschaft für Amerikastudien:
Prof. Dr. Andrew Gross
Universität Göttingen
Seminar für Englische Philologie
Abt. Nordamerikastudien
Käte-Hamburger-Weg 3
37073 Göttingen
E-Mail: andrew.gross@phil.uni-goettingen.de
Next Deadline: April 1, 2025
The John W. Kluge Center at the Library of Congress offers the opportunity for German scholars to work on specific research projects at the Library of Congress. The purpose of this Fellowship is to enable young scholars from Germany to conduct independent research using the collections of the Library of Congress. At the postdoctoral as well as the Ph.D. level, interested scholars may apply for a Fellowship for 6-12 months. The John W. Kluge Center will offer a workplace with in-kind benefits to successful applicants who are able to secure an appropriate level of funding. Information about funding application options in Germany will be available on request.
The Library of Congress is the largest library in the world, with nearly 145 million items on approximately 745 miles of bookshelves. The collections include more than 33 million books and other print materials, 3 million recordings, 12.5 million photographs, 5.3 million maps, 6 million pieces of sheet music and 63 million manuscripts, which cover a broad range of subjects from Naval Science to Fine Arts. The scholars are based at the John W. Kluge Center, located within the Library. The Center offers high-quality research accommodation for scholars from across the world with a shared interest in exploring the extensive collections held by the Library. Potential applicants can access the collection catalogue by using the following link: http://catalog.loc.gov/. To strengthen your application, speak with a Librarian who is able to direct you to unique materials within the Library’s holdings. See “Ask a Librarian” at http://www.loc.gov/rr/askalib/index.html.
During the Fellowship term, the Library will provide a workspace, facilitated access to the collections, databases, and access to the curators of the Library. The German scholars will be supported with all services offered to Fellows at these levels in residence at the John W. Kluge Center. The Kluge Center will also provide organizational help for acquiring a visa, housing etc. Candidates are welcomed, especially from disciplines in the humanities and the social sciences, with the greatest strengths in the humanities.
The projects proposed should be of a kind to benefit from the Library of Congress collections. Selection criteria include not only the quality of the project proposal but also the identification of specific Library collections materials that are useful to the project and can only be found at the Library of Congress. Of specialinterest to the Library, but not a requirement, would be studies that use materials in languages other than English and the audio-visual collections, including film and sound recordings. For an assessment of suitable Library research areas and collections, the publicly available resources should be used. The proposed research will need to demonstrate how the Kluge Center research period and the Library’s collections would add value to a Fellow’s existing work.
Potential applicants can download a proposal form on the GAAS webpage (https://dgfa.de/opportunities/featured-fellowships/) or receive one from the Vice President via e-mail:
German Library of Congress Fellowship
c/o Prof. Dr. Andrew Gross
Universität Göttingen
Seminar für Englische Philologie
Abt. Nordamerikastudien
Käte-Hamburger-Weg 3
37073 Göttingen
E-Mail: andrew.gross@phil.uni-goettingen.de
Applicants from Bavarian universities will be eligible for the John W. Kluge Center Fellowship of the Bavarian American Academy.
Deadline: Applications are due on April 1, 2025.
Procedure: The selection is conducted jointly by the Executive Board and the Kluge Center.
Application Form: Library of Congress Proposal Form 2024
Next Deadline: April 1, 2025
The German Association for American Studies (DGfA/GAAS), in cooperation with the American Antiquarian Society (AAS), offers one fellowship to support research at AAS by doctoral and postdoctoral candidates in American Studies at German universities. The American Antiquarian Society’s preeminent collections offer broad research opportunities in American history and culture through the year 1876. The one-month to two-months residence in Worcester, Massachusetts, provides an opportunity not only for research in collections that are extraordinarily comprehensive but also for collegial discussion and exchange with staff and other fellows, faculty in area colleges and universities, and other scholars visiting AAS from all over the United States and abroad.
Grant Benefits:
The grant sum for the AAS-DGfA Fellowship, a maximum amount of Euro 1,800, is meant to cover travel expenses and board for a one-month to two-months residence in Worcester, Massachusetts. Fellows will be provided housing free of charge in the AAS fellows’ residence at 9 Regent Street, directly behind the library building. Many opportunities for collegiality center around 9 Regent St., where the Society's seminars, colloquia, and informal gatherings of fellows, staff, and visiting scholars take place. All fellows have priority in reserving AAS accommodations, but doing so is not a requirement for holding a fellowship. When requested, the staff will do their best to suggest suitable alternative accommodations elsewhere in Worcester.
Eligibility:
The AAS-GAAS Fellowship is open to German citizens or permanent residents at the postgraduate or postdoctoral stages of their careers. The fellow will be selected on the basis of the applicant’s scholarly qualifications, the scholarly significance or importance of the project within the field of American Studies in general and its German context, and the appropriateness of the proposed study to the Society’s collections.
Application Procedure and Deadline:
The application and selection procedures are conducted jointly by the DGfA and the AAS. General information about the AAS, the collection, and the fellowship program may be obtained electronically from the Society’s website (www.americanantiquarian.org). Inquiries about the AAS’s holdings should be directed to James David Moran, Director of Programs at the AAS, at jmoran@mwa.org.
For more information on the fellowship application process, please contact the Vice President of the GAAS:
Prof. Dr. Andrew Gross
Universität Göttingen
Seminar für Englische Philologie
Abt. Nordamerikastudien
Käte-Hamburger-Weg 3
37073 Göttingen
E-Mail: andrew.gross@phil.uni-goettingen.de
Potential applicants can download a proposal form on the GAAS webpage (https://dgfa.de/opportunities/featured-fellowships/) or receive one from the Vice President via e-mail.
Deadline: Applications are due on April 1, 2025.
Procedure: The selection is conducted jointly by the Executive Board and the AAS.
Application Form: Christoph Daniel Ebeling Fellowship 2024
Next Deadline: April 1, 2025
The German Association for American Studies provides four travel grants for individuals planning to contribute to the Association’s Annual Meeting by organizing a workshop or giving a paper on research by and about people of color, LGBTQ+ communities, disability communities, working-class and impoverished communities, and other disadvantaged groups.
Through such funding, the GAAS seeks to provide opportunities to foster and promote research which takes into account communities that have historically been underrepresented and marginalized, as well as scholars without regular institutional support.
The funding can be used for covering individual travel and accommodation costs, or it can be given to panelists who might otherwise not be able to attend the conference.
The application should specify whether funding is sought for individual travel and accommodation costs, or for panel participants. It should also contain a short (500-word) statement which outlines how the paper/panel contributes to the research by and about people of color, LGBTQ+ communities, disability communities, and scholars without regularized institutional support.
Successful applications will be awarded a 250 Euro fellowship to be used for covering the cost of travel to attend the GAAS Annual Meeting.
All applications should be sent to the Vice President of the GAAS:
Prof. Dr. Andrew Gross
E-Mail: andrew.gross@phil.uni-goettingen.de
Deadline: Applications are due on April 1, 2025.
Procedure: The selection is conducted jointly by the Executive Board and the speakers of the Diversity Roundtable.